خونریزی بینی
حرفه وطن

طبق آمار بدست آمده شایع ترین خونریزی خود بخودی بعد از خونریزی قاعدگی در انسان، خون دماغ می باشد. به طور میانگین از هر 10 نفر یک نفر سابقه خون ریزی شدید از بینی را تجربه کرده است.
 

اهمیت خون دماغ به عوامل زمینه ساز آن مربوط می شود.در وقع خون دماغ یک علامت است از وقایعی که درون بدن اتفاق افتاده و سلامت را تهدید می کند.
 

خون دماغ شدن چند دلیل عمده دارد.

1-خشکی مخاط بینی:
این نوع خون دماغ بیشتر در کودکان شایع است. با تابش نورمستقیم خورشید به سر، مخاط بینی رطوبت را داز دست داده و ممکن است به خون ورزی از بینی منجر شود.
 

2- ناهنجاری های ساختمانی:
پولیپ ها و سایر اختلالات دیواره های داخلی بینی از علل دیگر خونریزی های بینی محسوب می شوند.در این موارد، فرد علاوه بر خونریزی بینی از مشکلات دیگری چون گرفتگی بینی، تکلم تو دماغی و تنفس مشکل به هنگام خواب رنج می برد.
 
 
3-آسیب های خارجی:
شایع ترین علت خونریزی بینی، آسیب بینی است. در ضربه های شدید، امکان دارد شکستگی غضروف یا حتی شکستگی  سپتوم بینی رخ دخد و در ضربه های خفیف همچون دستکاری های ساده بینی نیز  با آسیبی که به مخاط بینی وارد می شود، خونریزی رخ می دهد. نکته ی مهم اینجاست که خونریزی های ناشی از ضربه و آسیب دیدگی، دیر بند می آیند و فرد را بسیار آزار می دهند.
 

4-فشار خون بالا:
دردسر ساز ترین خونریزی بینی، رمانی است که به دنبال بالا رفتن ناگهانی فشار خون در افراد مستعد رخ می دهد. این نوع خونریزی معمولا در پشت مخاط بینی ایجاد می شود و به این صورت است که علاوه بر مقداری خون که از بینی خارج می شود، فرد احساس می کند که حجم عظیمی از خون مدام وارد حلقش می شود و حالت بسیار نا خوشایندی به وی دست می دهد. خطر این نوع خون ریزی بسیار زیاد است چرا که هم کنترل آنها بسیار مشکل و نیاز مند اقدامات  ارژانسی و تخصصی   پزشکی است و هم خطر شوک ناشی  از خونریزی و افت شریع فشار خون در کمین فرد است.
 

5-دارو ها:
کسانی که وارفارین، آسپیرین، کلوپید گرل و بروفن به مقدار زیاد مصرف می کنند باید بدانند این دارو ها با کاهش خاصیت انعقاد پذیری خون می توانند رمینه ساز بروز خونریزی های بسیار شدید از راه بینی و سایر مخاط های بدن شوند.
 

در تمامی این حالت ها باید با انگشت شصت و سبابه بخش غضروفی شکل بینی را محکم فشار داده و چنانچه خونریزی شدید باشد باید سریع ابه پزشک مراجعه کرد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: بهداشت ، بیماری و واکسن ، ،

نوشته شده در چهار شنبه 25 بهمن 1391ساعت 10:14 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین